Děti všech věkových skupin je možné učit za pomoci metody dle ženy, která ji sama vymyslela a používala, Maria Montessori. Italka, která se stala doktorkou a věnovala svůj život práci s dětmi, pozorování jejich chování a snaze o to, pomoci jim k tomu, aby dokázaly dělat to, co samy chtějí.
Maria Montessori zastávala teorii, že je důležité zapojit při práci co nejvíce smyslů. Dítě se snadněji něco naučí, když si může věc osahat a pracovat s ní, než když si má něco jen představovat, nebo dělat věc jedním způsobem.
Jak na to, aby děti učení bavilo
Pokud chceme u malých dětí zlepšit jemnou motoriku, můžeme jim připravit, nebo koupit látku s našitými kulatými cvočky, do kterých zasouvají háčky našité na jiném kusu látky. Učí se tak nejen způsobu zapínání oblečení, tedy činnosti, kterou využijí v praktickém životě, ale zdokonalují svou motoriku. Obohacení může být v různobarevném odlišení jednotlivých háčků a kroužků, nebo ve složení barev, které jsou na obarvení použity. Můžou obsahovat různé třpytky, písek, mít popraskaný efekt… Dítě vidí kroužky, háčky, pestrost barev, osahá si je a cítí rozdíl v drsnosti díky složení barev.
S jemnou motorikou dobře pomůže i přebírání luštěnin. Různě barevné fazole nebo více druhů luštěnin nasypte do mísy a nechte je dítě třídit. Pokud už to zvládá, můžete ho nechat luštěniny ukládat na papír, na který nakreslíte třeba hada. Dítě hada hezky vyloží fazolkami.
Pro větší děti, které procvičují uvolněný pohyb ruky, kroužení, obloučky, vlnky, je dobré opět jim nabídnout zapojení více smyslů. Když vložíme na dno nízké krabice smirkový papír, na něj nasypeme písek a dítě v něm bude dělat prstem kolečka, vlnky a jiné, zapojí nejen zrak, ale i sluch (písek šustí) a cit (prst jezdící po smirkovém papíře v písku).
Pokud se už dítě písmenka učí, můžeme použít obyčejné krabičky od čajů. Na spodní stranu napíšeme začáteční písmeno věci, kterou do krabičky ukryjeme. Ideální jsou mini laskominky. Třeba takové lentilky. Dítě nejenže vidí písmeno L napsané v krabičce, slyší hrkající lentilky, osahá si je a ochutná. Mnohem lépe si tak L zapamatuje.
Pomůcek, které si snadno vytvoříte doma, nebo je seženete díky internetu přes e-shopy, je velké množství. Děti učení mnohem více baví. A baví i dospělé! Maria Montessori také zastávala fakt, abychom děti nenutili, nechali je pracovat v době, kdy jsou ochotné a kdy se jim chce danou činnost dělat. Také bychom je neměli nutit pracovat dlouho a dělat dlouho stejný druh činnosti.
Pokud se o tuto problematiku začnete zajímat, jistě vás nadchne. Škoda jen, že školky i školy pracující dle metody Montessori jsou poměrně drahé.