Potraviny vhodné při kojení

od Bc. Lucie Drahošová

Kojící maminka potřebuje vhodnou stravu, neboť krmí nejen sebe, ale prostřednictvím mateřského mléka i své miminko. Kromě toho, že by měla být strava kojící ženy bohatá na živiny, pestrá, vyvážená a zdravá, zejména v počátcích by také neměla obsahovat potraviny příliš tučné či sladké, a především nadýmající. Novorozenci totiž právě nadýmání zvládají velmi špatně. Problémem může být ale i alergická reakce, kterou mohou vyvolat některé dráždivé potraviny.

Vhodné potraviny pro kojící matku

V období kojení můžete bez výčitek konzumovat libové drůbeží, telecí či králičí maso, polotučné mléčné výrobky všeho druhu (jogurty, sýry, kefírové mléko), kvalitní rostlinné oleje, cereální výrobky, těstoviny, rýži i luštěniny. Ze zeleniny můžete volit brambory, mrkev, okurku nebo špenát, z ovoce zase jablka, hrušky, banány, meruňky nebo švestky. Jablka a hrušky je ale vhodné oloupat od slupky.

Strava kojící matky

Obecně by strava kojící matky měla být rozmanitá, zdravá, a také pravidelná – 5krát denně. Nesmírně důležitý je pak i pitný režim, kdy je potřeba doplňovat navíc také tekutiny ztrácené kojením. Zcela nevhodné jsou ale jakékoliv sycené nápoje, které nesmírně nadýmají novorozence. Sáhněte proto raději po čajích, případně ředěných džusech.

Nevhodné potraviny při kojení

Stejně jako v období těhotenství, při kojení zapomeňte na kouření a množství alkoholu. Nevhodné je také vysoké množství kofeinu, potraviny tepelně neupravované, příliš tučné, nebo i vysoce sladké. Kvůli miminku pak nejsou vhodné ani potraviny nadýmavé, jako jsou zmíněné sycené nápoje, čerstvé pečivo, luštěniny, zelí, květák, případně i kedlubny, ředkvičky, rajčata či hrášek. Stejně tak s ohledem na dítě nejsou vhodné citrusové plody, jahody, ananas, kiwi a jiné exotické či kyselé ovoce, které by mohlo vyvolat alergickou reakci.

 

 

You may also like