Při slovech „domácí úkoly“ se mnozí rodiče zhrozí. Pokud však budete k této činnosti přistupovat rozumně a nastavíte jasná pravidla, nebudou domácí úkoly ani pro vás, ani pro vaše děti každodenním bojem. Vše nemusí být ideální hned, je potřeba mít trpělivost, zvláště u těch nejmenších školáků, kteří si na pravidelnou práci teprve zvykají. Zkuste vynechat pohrůžky, tresty a hmotné odměny, mnohem lepší je děti motivovat, chválit (i za snahu)a být důslední.
Klidné prostředí je základ
Domácí úkoly vypracuje dítě k vaší spokojenosti jen tehdy, vytvoříte-li mu pro práci vhodné podmínky. Pokud nemá dítě vlastní pokoj, mělo by mít pracovní stůl v klidné části bytu. Ideální je speciální dětský nábytek s nejrůznějšími doplňky pro děti, které vytvoří příjemné a bezpečné prostředí. V něm se dítě bude lépe koncentrovat a efektivně pracovat. V tomto prostoru by dítě nikdo neměl rušit, je tedy potřeba zajistit klid i od mladších nebo starších sourozenců. Malý školák zde vykonává svou práci, neměl by dělat nic jiného, než se věnovat zadaným úkolům, a neměl by být při této činnosti rozptylován.
Respektujte individualitu dítěte
Každé dítě je jiné a nelze vytvořit zcela univerzální pravidla pro vypracování domácích úkolů. Několik základních zásad je však společných. Jedním z nich je pravidelnost. Dítě by mělo mít stanovený pevný čas, ve kterém bude úkoly vypracovávat, a ten by měl být důsledně dodržován. Neprotahujte čas zbytečně, dítě je pak unavené a práce nemá efekt. Naučte dítě odpovědnosti – pokud úkoly v určeném čase nestihne, bude se muset zodpovídat ve škole a bude mít méně času na vlastní zábavu. Pozor na únavu – školák po absolvování několika zájmových nebo sportovních kroužků nebude schopen podat dostatečný výkon, je tedy potřeba plánovat.
Buďte důslední – trvejte na dodržování pravidel
Stanovená pravidla dodržujte jak vy, tak dítě. Nemějte přehnaná očekávání, vše jde pomalu a postupně, i odpovědnosti vůči úkolům se dítě teprve učí. Pokud dítě pravidla dodržuje, chvalte ho a oceňujte nejen výsledek, ale i snahu. Vytvořte také podnětné pracovní prostředí, ve kterém se dítě bude cítit dobře, kde bude mezi svými věcmi, hračkami a pomůckami.