Jak dítě motivovat ke hře na hudební nástroj

od Lucie Cermanová
1 komentář

Určitě si přejete, aby vaše dítě, které začne provozovat hru na vybraný hudební nástroj, vydrželo u této činnosti co nejdéle. Máme pro vás tipy, jak toho docílit.

Nenáročné začátky

Pro nejmenší děti je vhodné zvolit nástroj, který je nebude trápit a bude jim přinášet radost. Třeba flétna nebo klavír nejsou náročné na tvorbu tónů a úspěch, který se velmi brzy dostaví, určitě potěší a nastartuje chuť pro další výuku. Když se najednou podaří zvládnout známou písničku, bude vaše dítě v očekávání jakou další skladbu se bude učit dál.

Určitě není na škodu, když bude mít před sebou nějaký vzor, člověka z okolí, z hudební školy, který na nástroj umí a baví ho to. Případně nějakého umělce z televize nebo internetu. Za zvážení stojí i návštěva některých vystoupení žáků umělecké školy.
Nadšené tváře, líbivé melodie a hlavně učitel, který podpoří lásku k hudebnímu nástroji a neznechutí učení. To vše přispívá k vytvoření zájmu.

Výběr učitele

Právě osoba učitele je také důležitá. Ať už jím budete vy, lektor nebo učitel v Základní umělecké škole, měl by to být člověk vnímavý a nápaditý. Ne pokaždé je totiž ze strany dítěte chuť na cvičení a přílišný nátlak by mohl snahu zničit.

Pokud hru na vybraný nástroj neovládáte, bude lepší obrátit se na ZUŠ nebo lektora. Sice se můžete nechat vést instruktážními videi, ale pro malé dítě to asi nebude ta nejvhodnější varianta, mohlo by se totiž začít nudit. Navíc ne na všechny nástroje se lze bez problémů naučit, většinou se vyplatí odborné vedení a možnost případné konzultace. Před cizím vyučujícím bude mít navíc vaše dítě větší respekt.

Na rozdíl od lektora, u kterého by mohlo být výhodou možné učení v domácím prostředí, se v umělecké škole může vaše ratolest setkat i s novými dětmi, naučit se bojovat s trémou při vystoupeních a posílit tak sebevědomí.

Když se dítěti líbí hudba, neznamená to, že má automaticky hudební sluch. Totiž hudební sluch nejspíše má, ale není rozvinutý, takže je třeba tyto vlohy vhodně podpořit. Relativní hudební sluch patří z větší části mezi vrozené vlohy a představuje schopnost zopakovat vyťukaný nebo vytleskaný rytmus a zaintonovat jednoduchou písničku, zatímco třeba absolutní sluch označuje schopnost určit přesnou výšku tónu.

Jde o to zpívat a hrát s chutí. Z každého přece hudební virtuos být nemusí. Ale kdo ví. Když člověk provádí nějakou činnost se zaujetím, až ho plně pohltí, může dosáhnout nečekaných výsledků.

Mohlo by se vám také líbit:

1 komentář

Vybíráme hudební nástroj | ChytrýTáta.cz 25. 1. 2014 - 7:04

[…] z článku „Jak dítě motivovat ke hře na hudební nástroj“ víme, že nadání u naší ratolesti je vhodné rozvíjet. Zezačátku by se mělo jednat […]

Comments are closed.